Gravitas
by Luca Arnaudo, April 2020
The threshold of the invention, the artists cross it with different steps: that of Federico Mazza is of a slight gravity. In the Transit and Crevasse series he weighed on spaces on the point of becoming color – in Gradient instead tending the inverse operation – with an increasingly evanescent feeling of crossing: now, the artist’s gaze is openly open to the sky, but keeping his feet well planted on earth. In Gravity, Federico in fact aims for sidereal altitudes to which matter itself is formed, and, to give you an image, he resorts to the coals of the scorched mowing of olive trees that he himself cultivates in the Sabina countryside (Central Italy), making it the substance of cosmically homey atmospheres.
Held on the canvas by the most universal and insistent force, gravity, the weight of black smoke becomes nebulous and planets, memory of a given land and revelation of a possible sky, gravitating with surprising lightness.
IT
La soglia dell’invenzione, gli artisti l’attraversano con passi diversi: quello di Federico Mazza è di una lieve gravità. Nelle serie Transit e Crevasse ponderava su spazi sul punto di farsi colore – in Gradient tendando invece l’operazione inversa – con un sentimento di attraversamento sempre più evanescente: ora, lo sguardo dell’artista è dichiaratamente aperto al cielo, ma tenendo i piedi ben piantati sulla terra.
In Gravity, Federico mira infatti altitudini siderali a cui la materia stessa si forma, e, per darvi immagine, ricorre ai carboni degli sfalci arsi degli ulivi che egli stesso coltiva nella campagna sabina, facendone sostanza di atmosfere cosmicamente casalinghe.
Trattenuto sulla tela dalla più universale e insistente delle forze, la gravità, il peso del fumo nero si fa così nebulose e pianeti, memoria di una terra data e rivelazione di un cielo possibile, gravitando con sorprendente leggerezza.